МУБИС-ийн захирлын үүрэг гүйцэтгэгч доктор Д.Мөнхжаргал
-Их сургуулиудын шинэчлэлийн гол цөм нь хөтөлбөрийн шинэчлэл гэж яриад байгаа. Яагаад заавал хөтөлбөр шинэчлэх шаардлагатай гэж? Өнөөгийн байгаа байдлын юу нь болохгүй болчихоод байна вэ?
-Төрийн өмчийн их сургуулиудийн санхүүжилтийн эх үүсвэр нь оюутны сургалтын төлбөрт хэт дулдуйдсан байдал ньтэднийг оюутны тоогоор хөөцөлдөх, хэт явцуурсан мэргэжлээр давхардалихтэйгээрмэргэжилтэнбэлтгэх зам руу түлхсэн. МУИС-д электроник инженер, ШУТИС-д үйлдвэрийн цахилгааны инженер, ХААИС-д хөдөө аж ахуйн цахилгааны инженер гэхчлэн хэт явцуурсан мэргэжлээр давхардуулан бэлтгэж өөр хоорондоо өрсөлдөж иржээ. Ингэснээр эдгээр мэргэжилд тааруулсан сонголт хязгаарлагдмал хэт нарийвчилсан хөтөлбөрүүд бий болох, эдгээр хөтөлбөрүүдийг хэрэгжүүлэх жижиг тэнхим, сургууль үүсэн бий болох нөхцөлийг бүрдүүлж өгсөн. Үүнийг өөрчилж өргөн суурьтай боловсролын хөтөлбөрүүдийг бий болгох, хүн хүчээ төвлөрүүлэх, хөрөнгө, санхүү, материаллаг нөөцөө оновчтой ашиглах замаар дээд боловсролд чанарын дэвшил гаргахад төр засгийн бодлого, зохицуулалт зайлшгүй шаардлагатай байгаа юм.
-МУБИС-ийн нөхцөл, байдал ямар байна вэ?
-Манай сургуульд ч гэсэн нөхцөл байдал ижил байна. Тухайлбал, Математик, статистикийн сургуульд математик-физикийн багш бэлтгэж байхад хажуудах Физик, технологийн сургуульд физик-математикийн багш, Компьютер-мэдээлэл технологийн сургуульд мэдээлэл зүй-математикийн багш бэлтгэж байх жишээтэй. Монгол судлалын сургуульд монгол-орос хэлний багш бэлтгэж байхад Гадаад хэлний сургуульд орос-монгол хэлний багш зэрэгцэн бэлтгэж байгаа юм.Бүрэлдэхүүний сургууль бүр оршин амьдрахын тулд чадах чинээгээрээ зүтгэж элсүүлж болох боломжтой бүхий л нарийвчилсан болон хосолсон мэргэжлийн хөтөлбөрийг өөр хоорондын уялдаа холбоогүйгээр боловсруулан мөрдөж ирсэн байдаг. Математикийн багш, физикийн багш, химийн багшийн мэргэжлийн хөтөлбөрүүд гэхэд л салангид, өөр хоорондоо уялдаагүй боловсруулагдсан, багш боловсролын нэгдсэн үзэл баримтлалд зангидагдаагүй байх жишээтэй.
-Тэгвэл хөтөлбөрийн шинэчлэлийг яаж хийвэл зохистой вэ?
-ЮНЕСКО-гоос гаргасан хөтөлбөрийн үндсэн чиглэлүүдийг баримтлаж явцуу мэргэжлийн бус багцалсан боловсролын хөтөлбөрүүдийг бий болгохоор ажиллаж байна. Ингэснээр их, дээд сургуулиудын сургалтын төлөвлөгөөг яам баталдаг бус зөвхөн хөтөлбөрийн чиглэлээр сургалт явуулах зөвшөөрөл олгодог болох юм. Сургуулиуд өөрсдөө хөтөлбөрөө оюутныхаа эрэлт хэрэгцээ, сонголтонд нийцүүлэн уян хатан боловсруулах боломж нээгдэж байна гэсэн үг. Тухайлбал, хими, физик, биологи, газарзүйн багш гэсэн нарийвчилсан мэргэжлээр элсэх бус байгалийн ухааны боловсролын хөтөлбөрт элсээд явц дундаа үндсэн/major/ болон /minor/ хөрвөх мэргэжлийн чиглэлээ оюутан өөрө сонгох боломжийг бүрдүүлэх юм.
-Танай сургуулийн хувьд хичнээн хөтөлбөрийн чиглэл гарах бол?
-Одоогийн байдлаар манай сургууль БШУЯ-аас 34 нарийвчилсан мэргэжлээр тусгай зөвшөөрөл авч, 34 сургалтын төлөвлөгөө батлуулдаг. Харин энэ шинэ индексээр 10 орчим өргөн суурьтай боловсролын хөтөлбөрөөр сургалт явуулах юм.